Skriv teksten
Her får du hjælp til at skrive de enkelte afsnit i din reportage. Hvilke afsnit du skal have med afhænger af din opgaveformulering. Så se godt efter, hvad den kræver af dig.
Du skal være reporter
Du skal forestille dig, at du er en rigtig journalist. Du er ude for at skrive en reportage til dit medie.
Din opgave er at gengive begivenheden på en levende og interessant måde. Når dine læsere læser om begivenheden, skal de nærmest føle sig tilstede i den. Du skal også huske på, at dine læsere som regel ikke kender til begivenheden. Derfor skal du sørge for, at de får alle nødvendige informationer, så de kan følge med.
Du skal bruge det materiale, som hører til opgaveformuleringen, når du skriver om begivenheden. Derfor skal du så vidt muligt holde dig til materialet. Du må dog gerne supplere med indtryk eller oplevelser, som du realistisk kunne have fået, hvis du var til stede.
I eksempelopgaven om vinterbadning kunne det være duften af havet eller kulden fra vandet. Eller som du ser det i eksempelopgaven om E-sport, hvor vi indleder med en spilsituation, som kunne være foregået ved begivenheden. Det er dog vigtigt, at du holder det realistisk. Det er altid en dårlig idé at opdigte citater.
Du må også gerne finde supplerende informationer og fakta på nettet, hvis opgaveformuleringen beder om det. Det er vigtigt, at du kan flette informationer og fakta naturligt ind i din reportage. En god måde at holde realismen er at finde informationer på nettet, som faktisk handler om begivenheden, som du skal skrive om.
Bestem dig for en vinkel: udvælg nogle få delemner
Du kan ikke skrive om alt ved en begivenhed. Din reportage bliver nemlig bedst, hvis den har en tydelig vinkel. En vinkel vil sige, at du fokuserer på nogle få delemner, fordi du gerne vil have bestemte pointer frem.
Hvis vi tager eksemplet med reportagen om E-sport, så kunne en relevant vinkel være at have fokus på udøvernes evner. Det er nemlig en del af opgaveformuleringen, at du skal skrive om de kompetencer, en god udøver skal have. Derfor kan du se på delemner som disse:
- Hvordan samarbejder de?
- Hvordan er deres koncentration?
- Hvordan træner de?
En anden vinkel kunne være at fokusere mere på e-sporten, som noget alle kan være med til. Det ligger også lidt i opgaveformuleringen, fordi du skal skrive din reportage til modtagere, der ikke har særlig stor viden om e-sport. Så kunne du se på delemner som disse:
- Hvordan er det sociale sammenhold?
- Behøver man at være en stor computernørd for at deltage i e-sport?
- Hvem er med til danmarksmesterskaberne?
En god måde at skyde dig ind på relevante delemner er at hæfte dig ved spændende eller interessante dele af materialet. Stil så spørgsmålet ”hvordan kan det være at…?” I eksempelopgaven om e-sport er vinklen i høj grad rettet mod stemningen og kravene til udøverne.
Meget ofte vil opgaveformuleringen pege dig i retning af en relevant vinkel.
Opgaveformuleringen om vinterbadning har til eksempel en kort indledende tekst. Her kan du læse, at vinterbadning stiger i popularitet, og at vinterbadning kan være sundt for os. Samtidigt får du en instruktion om at beskrive stemningen ved festivalen i medieklippet. På den måde har du faktisk tre gode delemner til at skabe din vinkel:
- Hvorfor er det blevet populært at vinterbade?
- Er vinterbadning sundt?
- Hvad skaber den gode stemning ved festivalen?
Det er disse tre delemener, som danner grundlag i eksempelopgaven.
Sådan skriver du de enkelte afsnit
Anslaget skal vække læserens interesse
Reportagens anslag skal smide læseren direkte ind i begivenheden, så læserens nysgerrighed og interesse bliver vækket. Det skal du gøre ved at beskrive en situation fra begivenheden på en sanselig og detaljerig måde, så omgivelser og stemning træder klart frem. Anslaget skal også give læseren viden om hvem, hvad, hvor og hvornår. Her har du et eksempel:
I eksemplet kan du se, hvordan en situation i et spil bliver brugt til at skabe spænding i anslaget. Derefter præsenteres publikum og spillere (hvem), Danmarksmesterskabet i e-sport (hvad), Odense Rådhus (hvor) og datoen (hvornår).
Hoveddelen skal dække dine delemner
I opgavens hoveddel skal du komme ind på de delemner, som du har udvalgt. Typisk tre til fire delemner. Et fælles træk for dine afsnit skal være, at de skal bygge på sanselige og detaljerede beskrivelser af stemninger, situationer og handlinger. Derudover skal de inddrage udtalelser fra de tilstedeværende ved begivenheden.
Hvert afsnit skal lede frem til en pointe, som viser din vinkel. Hvis du til eksempel skriver om e-sport, så kunne tre beskrivelser handle om:
- Glæden ved sejr (fx en beskrivelse af publikums jubel og det lykkelige hold, der løfter deres pokal, måske også med en udtalelse fra en af vinderne).
- Publikums engagement (fx en beskrivelse af spændingen i publikums ansigt og deres udtryk for glæde og skuffelse sammen med en udtalelse fra en tilskuer).
- Udøvernes sammenhold (fx en beskrivelse af hvordan de giver fist-bumps til hinanden, mens de spiller, en træner som støtter op om spillerne, og en spiller som udtaler sig om oplevelserne ved mesterskaberne).
Forsøg at holde dig så tæt på materialet, som du kan. Men det er til en vis grad i orden, at du forestiller dig noget, for materialet fortæller jo ikke alt. Der kan måske også være behov for, at du søger ekstra informationer om begivenheden, så du får noget mere at tage udgangspunkt i.
Her har du et eksempel på et afsnit, som dækker et delemne, nemlig publikums engagement ved en e-sportsturnering:
I eksemplet lægges vægt på at vise publikums engagement gennem beskrivelser af deres reaktioner og handlinger. Fx at kvinden er så opslugt af spændingen i spillet, at hun helt glemmer at spise sine popcorn. Det gøres levende ved også at inddrage beskrivelser af omgivelserne og en række sanseindtryk af bl.a. lyde og lys. Bemærk også, at der brugt et citat fra medieklippet til sidst. Her er også lagt vægt på beskrivelsen af drengen, hvilket gør citatet mere levende.
Afslutningen skal være et dramatisk højdepunkt, som binder reportagen sammen
Afslutningen må gerne være et spændende og dramatisk højdepunkt fra begivenheden, hvis du kan finde et. Formålet med afslutningen er også at give en god afrunding, som samler op på reportagens vigtigste pointe.
Her har du et eksempel:
Her afsluttes med et dramatisk højdepunkt, nemlig afgørelsen af finalen i League of Legends. Først vises spillernes spænding og nervøsitet før kampen, så beskrives selve kampen og stemningen i salen. Til sidst udløses spændingen ved Delfinernes sejr.
Reportagen afslutter med en pointe om, at e-sport er i stor vækst i Danmark. Her lægges også vægt på, at e-sporten foregår i over alt i landets sportsforeninger og -klubber. Det er taget med, fordi reportagen har til formål at skabe større interesse for e-sporten, så DGI kan få flere medlemmer.
Sådan vælger du gode billeder
I aviser og blade er reportager næsten altid ledsaget af billeder. Billederne skal vække læserens nysgerrighed og samtidigt understøtte den vinkel, du har lagt på din reportage. Det letteste er, at tage billederne fra det medieklip, som er vedlagt opgaven. Find en god scene og tag så et screenshot.
En god idé er at vælge et bærende billede, som kan indsættes i stort format i toppen af reportagen og så supplere med et par billeder mere, som kan indsættes i mindre format undervejs i teksten. Du skal altid huske at skrive billedtekster.
Her har du to eksempler.
I en reportage om e-sport er kunne billedet herunder være et bærende billede, fordi det viser at e-sport kan begejstre og engagere alle aldersgrupper:
.png)
I samme reportage kan billedet her bringes undervejs i teksten. Billedet viser de nykårede danmarksmestre i Counter Strike.
.png)
Billederne har en indflydelse på, hvordan læseren opfatter din reportage. Ved at bruge publikumsbilledet som det bærende, lægger vi vægt på den sociale dimension af e-sporten. At den tiltrækker publikum i alle aldre og af begge køn. Lad os sige, at vi havde byttet rundt, så danmarksmestrene var det bærende billede. Så ville vi i stedet lægge vægt på sportens konkurrenceelement.
Så det er vigtigt, at du tænker over, hvad du vil sige med billederne. De skal nemlig understøtte den vinkel, du har lagt på din reportage.
Faktabokse
I de fleste opgaveformuleringer bliver du bedt om at lave faktabokse. Det vil sige, at du skal indsætte mindst én faktaboks i din reportage. I dine faktabokse skal du præsentere oplysninger på en måde, så læseren hurtigt kan få et overblik over dem.
Indholdet kan være meget forskelligt. Her er et eksempel:
Her gives fakta om medlemstallet i e-sportsforeningerne. Boksen fortæller læseren, at e-sporten er i stor vækst. Det er formuleret i sammenhængende tekst. Andre faktabokse kan være udformet som korte fakta opstillet i punktform.
Det er en dårlig idé bare at fylde en masse oplysninger ind i dine faktabokse. Du skal udvælge oplysninger, som kan være interessante eller relevante for din læser. Så spørg dig selv: hvad vil min læser gerne vide noget om?