Find indhold
Her ser vi på, hvordan du finder et godt indhold til din klumme. Nogle opgaver har et vedlagt materiale, som du skal tage udgangspunkt i. Andre opgaver skal du selv søge informationer til.
Læs eller se de vedlagte materialer
Mange opgaveformuleringer til klummer har et vedlagt materiale, du skal bruge. Det kan være tekster, billeder eller medieklip. Når du læser eller ser materialerne, skal du tage små notater og markere vigtige ting. På den måde er du sikkert på, at du får det vigtigste med.
Dine notater kan være:
- Synspunkter om emnet
- Viden og fakta om emnet
- Gode eksempler, du kan bruge i din klumme.
Når du skriver din klumme, må du ikke skrive af fra materialerne. I stedet skal du bruge dem som inspiration. Du må dog godt citere fra dem, fx hvis der et interessant synspunkt. Husk så at skrive, hvor citatet kommer fra. Se mere i afsnittet om kildeangivelser.
Søg på internettet
Du kan også komme ud for opgaveformuleringer, hvor du skal finde materiale på nettet. Søgning på nettet kan hurtigt blive en tidsrøver. Derfor skal du tænke over, hvordan du kan lave en præcis søgning.
Det kan også være en god idé at søge andre steder end Google. Søger du til eksempel nyheder, så kan det være bedre at søge på websiden for en stor avis eller på DR.dk. Søger du fakta og viden, er det store offentlige websted for leksikonner lex.dk et godt sted.
Planlæg dit indhold
Når du har læst materialerne eller søgt på nettet, skal du vælge dit indhold ud. Du kan skal ikke skrive om alt fra materialerne eller dine søgeresultater. Din klumme bliver nemlig bedst, når du fokuserer på få ting og går i dybden med dem.
Lav en brainstorm om emnet
Lav en hurtig brainstorm, fx med papir og blyant. Sæt emnet i midten. Skriv så alle de tanker du får om emnet rundt om. Du skal især fokusere på gode eksempler og dine egne synspunkter.

Brug så din brainstorm til at vælge de eksempler og synspunkter ud, som du vil bruge i din klumme.
Lav en disposition
Når du har samlet eksempler og synspunkter sammen til din klumme, er det altid godt at lave en disposition. På den måde får du et godt overblik og kan lettere styre din skriveproces. Selvom det tager lidt tid at lave dispositionen, kan det faktisk spare en masse tid senere. Du kan læse mere om, hvordan du disponerer dit indhold på næste side.