Sådan laver du layout af et blogindlæg

Her får du hjælp til at lave layout af dit blogindlæg. 

Bloggen skal have et navn

Det er ikke kun dit blogindlæg, der skal have en titel. Du skal også finde på et navn til din blog, hvis blogindlægget er til en personlig blog. I nogle opgaveformuleringer er navnet dog givet på forhånd, fordi blogindlægget skal skrives til et bestemt sted på nettet. 

Hvis navnet er til din personlige blog, må det gerne afspejle din personlighed. Det kan også være godt, hvis du leger lidt med sproget i navnet, så det vækker opmærksomhed. 

Teksten skal opdeles i korte afsnit

Tekster på nettet skal inddeles i kortere afsnit adskilt af linjeskift. Det skyldes, at vi læser anderledes på nettet, end vi gør i bøger. I bøger læser vi sammenhængende, mens vi på nettet har tendens til at skimme hen over indholdet. Begræns dig til 5-7 linjer i hvert afsnit

Har du en gruppe af afsnit, der hører sammen, fx en beskrivelse af en oplevelse og dine refleksioner om oplevelsen, kan du vælge at give dem en mellemrubrik. Altså en afsnitsoverskrift. Overskriften skal give mening i forhold til indholdet af afsnittene, fx ved at være en helt kort sammenfatning af pointen i dem. Der er også blogs, som ikke bruger mellemrubrikker, så du bestemmer selv, om du vil have dem med.

Dato og tidspunkt

Dit blogindlæg skal forsynes med dato og tidspunkt. Du skal typisk skrive det lige under overskriften på indlægget. Skriv fx “Offentliggjort 16. maj 2021, 12:30”. Normalt kan du bare vælge det rigtige tidspunkt, hvor du sidder og skriver. 

Men der kan være blogs, som handler om et specielt tidspunkt eller en begivenhed. Hvis du fx skriver om sommerferien, så er det ikke så relevant at offentliggøre indlægget i december. Så vælg en dato, der passer til dit indhold.   

Dit navn eller pseudonym

Du skal sætte navn på dit blogindlæg. Det kan være dit eget navn, eller du kan vælge et pseudonym, altså et andet navn end dit eget. Du kender det sikkert fra musikere, youtubere og e-sport. 

På mange blogs står navnet ikke under selve indlægget, men et andet sted på siden, hvor der også er en lille biografi eller omtale af bloggen på 4-5 linjer. Det kan du også vælge at lave.

Kommentarfelt

Næsten alle blogs har et kommentarfelt, som står lige under bloggen. Her kan du vælge at skrive brugerkommentarer til dit indlæg, hvis det giver mening i forhold til indholdet. Men du kan også bare lave en grafisk markering, hvor der står “Kommenter”. 

Eksempel på layout

Her kan du se et eksempel på, hvordan en blog kan layoutes. Her har vi brugt den gratis side blogger.com. Du kan lave noget tilsvarende i Word, så du behøver ikke at sætte dit blogindlæg op på nettet.

Eksempel på et blogindlæg lavet på blogger.com. 

Et godt tip til dit layout er at have godt med luft på din side. Hvis du maser mange elementer sammen, så ser det ofte meget rodet ud. Så tænk over, hvordan du kan skabe god plads. Det er i orden, hvis du opdeler bloggen over flere sider.

Lav en kildeliste

Normalt har blogindlæg på nettet ikke kildelister. Men da dit blogindlæg er en opgave i dansk, skal du huske at angive eventuelle kilder, du har brugt til at lave opgaven. 

Listen er ikke en del af selve din tekst, så du skal ikke lave samme layout på den som på teksten. Du skal angive alle de kilder, du har brugt til at lave blogindlægget. Både kilder, der har inspireret dig, og kilder, du har citeret direkte. 

Her har du et eksempel på fire forskellige kilder, og hvordan du skal stille dem op. En bog, en artikel, en webside og en film:

Jensen, Michael Balle: Humor i Dansk. Systime, 2007.

Stavnsbjerg, Jens Valbjørn. 2020. »Ingeniør og Sociolog: Tiden er løbet fra Privatbilismen.« I Politiken 15. september 2020.

Sundhedsstyrelsen: Tal og overvågning: COVID-19. Læst den 14. september 2020. https://www.sst.dk/da/corona/tal-og-overvaagning.

Ternet Ninja, Instrueret af Anders Matthesen, 2018. 

Listen skal være i alfabetisk rækkefølge. Bøger og artikler sorteres efter forfatterens efternavn, mens websider og film sorteres efter titlen. Præcis som du kan se i eksemplet.

Gem dit indlæg som PDF

Hvis du gemmer dit blogindlæg i Word-format, kan du risikere at dit layout ser mærkeligt ud på en anden computer end din egen. Derfor er det altid en god idé at gemme dit blogindlæg som pdf-format, hvor layoutet bliver fastlåst. Det gør du ved at vælge “Gem som…” i Word og så sætte filformatet til “PDF”.